Οστεοαρθρίτιδα γόνατος; Βάρη και ξερό ψωμί! • Katerina Moustaka

Οστεοαρθρίτιδα γόνατος; Βάρη και ξερό ψωμί!

Ανέβασα πριν λίγες μέρες το άρθρο για το πόσο σημαντική είναι η προπόνηση με βάρη μετά τα 50, για την διατήρηση μας εις τον μάταιον μεν, όμορφο δε τούτο κόσμο.

Μου στέλνει μήνυμα μια φίλη «Μα πώς να κάνουμε βάρη εμείς, που έχουμε Οστεοαρθρίτιδα στο γόνατο;»

Αν αγχώνεστε μήπως κάνετε κι εσείς Οστεοαρθρίτιδα (ή ΟΑ, για να μην γράφω όλο το κατεβατό) ή αν την έχετε ήδη και αυτήν και αντίστοιχες αντιλήψεις, σας έχω εξαιρετικά νέα.

Κλινικά, η αδυναμία του τετρακέφαλου εντοπίζεται συστηματικά σε ασθενείς με ΟΑ στο γόνατο – ο τετρακέφαλος είναι ο κύριος συντελεστής στη σταθερότητα της άρθρωσης και της παρέχει απορρόφηση κραδασμών κατά τη διάρκεια της βάδισης.

Υπάρχουν όμως ενδείξεις ότι η εν λόγω μυική αδυναμία προϋπάρχει και πιθανόν παίζει γενεσιουργό ρόλο τόσο στην εμφάνιση όσο και στην εξέλιξη της νόσου.

Αν λοιπόν, σας ενδιαφέρει η πρόληψη, σας ενημερώνω πως σε έρευνα που έγινε σε αρχικά ασυμπτωματικές γυναίκες, η μεγαλύτερη μυϊκή δύναμη τετρακέφαλου κατά την έναρξη της σχετίστηκε με 55% έως 64% μειωμένο κίνδυνο αυτοαναφερόμενης ΟΑ ισχίου ή γόνατος 14,5 χρόνια αργότερα.

Αδυναμία τετρακέφαλου κατά 22% υπάρχει σε άτομα με πρώιμες ακτινογραφικές ενδείξεις ΟΑ, με περαιτέρω μείωση της ισχύος του, όσο αυξάνεται η σοβαρότητα της νόσου.

Αν, δηλαδή, έχετε ήδη διαγνωσθεί και έχετε συμπτώματα ΟΑ, όσο πιο ντούρος είναι ο τετρακέφαλος σας τόσο χαμηλότερο κίνδυνο επιδείνωσης θα έχετε.

Στην πραγματικότητα η μυική δύναμη φαίνεται να αποτελεί αξιόπιστο προβλεπτικό παράγοντα στένωσης του διαστήματος μεταξύ των οστών και απώλειας χόνδρου συνολικά στην άρθρωση.

Όσον αφορά στην αντιμετώπιση της ΟΑς, παρόλο που υπάρχουν λίγα στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι η προπόνηση δύναμης τετρακέφαλου μπορεί να μειώσει την εμφάνιση των εκφυλιστικών αλλοιώσεων ακτινολογικά, εντούτοις έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τον πόνο και βελτιώνει τη σωματική λειτουργία σε άτομα με ΟΑ γόνατος.

Σε τέτοιο βαθμό, δε, που η συντηρητική αντιμετώπιση (με άσκηση) της ΟΑ φαίνεται να έχει τα ίδια αποτελέσματα με την επέμβαση τόσο στον πόνο όσο και στη λειτουργία.

Ηθικόν δίδαγμα: μια προπονησούλα την ημέρα την ΟΑ την κάνει πέρα!

 

 
Is Quadriceps Muscle Weakness a Risk Factor for Incident or Progressive Knee Osteoarthritis? N.A Siegal et al, The Physician & SportsMedicine, 2015

Lower extremity muscle strength and risk of self-reported hip/knee osteoarthritis. Hootman JM et al, J Phys Act Health. 2004

Quadriceps weakness and osteoarthritis of the knee. Slemenda C. et al, Ann Intern Med. 1997

Isometric quadriceps strength in women with mild, moderate, and severe knee osteoarthritis. RM Palmieri-Smith, Am J Phys Med Rehabil, 2010

Quadriceps Weakness and Risk of Knee Cartilage Loss Seen on Magnetic Resonance Imaging in a Population-based Cohort with Knee Pain. C Chin et al, J Rheumatol 2019

Knee arthroscopy versus conservative management in patients with degenerative knee disease: a systematic review, R.Brignardello-Petersen et al, BJM 2016