Έχετε πόνο στην πίσω επιφάνεια του μηρού; Σας έχω Λύση... • Katerina Moustaka

Έχετε πόνο στην πίσω επιφάνεια του μηρού; Σας έχω Λύση…

Θυμάστε το κειμενάκι που είχα μοιραστεί μαζί σας προ καιρού για τα Trigger Points ή τα Σημεία Πυροδότησης Πόνου (όπως λέγονται ελληνιστί); Που είναι από τις βασικές αιτίες πρόκλησης ή διαιώνισης μυοσκελετικών συμπτωμάτων απανταχού στον πλανήτη; Που, ανάλογα με την έρευνα, θεωρείται ότι συμμετέχουν στο 55-93% του Οξύ ή Χρόνιου Μυοσκελετικού Πόνου;

Αν όχι, σας κάνω ένα repeat συνοπτικό:

Τα Trigger Points είναι οι υπερευαίσθητοι, εστιασμένοι  πυρήνες μόνιμης μυϊκής σύσπασης, νευρικής αιτιολογίας, που δημιουργούνται στα πιο «αδύναμα», μηχανικά, σημεία του εκάστοτε μυός στα πλαίσια μυϊκής επιβάρυνσης ή καταπόνησης. 

Είναι τα γνωστά σε όλους μας οζίδια -γρομπαλάκια σε απλά ελληνικά- που έχουμε, πιθανόν, κατά καιρούς ψηλαφήσει είτε στους  δικούς μας μύες είτε σε κάποιο άλλο σώμα, συνήθως κατά τη διάρκεια μάλαξης.

Το βασικό χαρακτηριστικό τους, στο οποίο οφείλεται και η ονομασία τους, είναι ότι άπαξ και δημιουργηθούν, έχουν την ικανότητα να πυροδοτούναντανακλούνσυμπτώματα σε μεγαλύτερη από το μέγεθος τους περιοχή και κάποιες φορές σε απομακρυσμένες περιοχές, χαρτογραφημένες όμως για τον κάθε μυ.

Τα συμπτώματα μπορεί να είναι και αισθητικά, δηλαδή πόνος, μούδιασμα ή «κάψιμο» ΚΑΙ κινητικά, δηλαδή σφίξιμο, «πιάσιμο», αίσθημα αδυναμίας και περιορισμός κίνησης, τόσο στην περιοχή που τα φιλοξενεί όσο και στην περιοχή αντανάκλασης τους και νευροφυτικά (που δεν είναι του παρόντος).

Θα μου πείτε, «πολύ ωραία όλα αυτά τα θεωρητικά», εμένα τι με αφορά και πώς μπορώ να εφαρμόσω αυτήν την πληροφορία;

Θα σας απαντήσω: σας έχει τύχει να πονάτε εσείς ή κάποιος δικός σας στο πίσω μέρος του μηρού; 

Κατανομή συμπτωμάτων από Trigger Points σε Οπίσθιους Μηριαίους

Συχνά μέχρι το γόνατο, ενίοτε μέχρι το μέσον της κνήμης, κάποιες φορές με επέκταση προς τον γλουτό;

Που σας έχουν πει ή πιστεύετε (κατόπιν συνεδρίας με τον Dr. Google) ότι είναι «ισχιαλγία» ή «από τη μέση σας»; Και αν έχετε την ατυχία να έχετε κάνει μαγνητική κι έχετε Δισκοκήλη (όπως και ο μισός ασυμπτωματικός πληθυσμός του πλανήτη πάνω από τα 30) τα έχετε βάψει μαύρα γιατί πιστεύετε ότι οφείλεται σε αυτήν;

Ή να έχετε πόνο που εστιάζεται πίσω από το γόνατο, να αισθάνεστε ότι το πόδι «μαγκώνει» μετά από παραμονή σε καθιστή θέση, να σας έχουν τρομοκρατήσει πως πάσχετε από μηνίσκο ή -αν είναι και λίγο πρησμένο πίσω από την κλείδωση- από κύστη του Baker και να μαζεύετε τα κουράγια σας για να κάνετε την επέμβαση; (σας υπενθυμίζω ότι πάνε 2 χρόνια που στη Μεγάλη Βρεττανία η εγχείρηση για μηνίσκο ή αρθρίτιδα στο γόνατο έχει καταργηθεί ως «χάσιμο χρόνου»)

Μήπως ο εν λόγω πόνος, στο πίσω μερος του μηρού, είναι άλλοτε βαθύς και άλλοτε οξύς, επιδεινώνεται με το βάδισμα, σας κάνει να κουτσαίνετε, χειροτερεύει σε ανηφόρα, γίνεται ακόμα πιο έντονος όταν κάθεστε -ειδικά σε σκληρό κάθισμα- και σας δυσκολεύει όταν πάτε να σηκωθείτε;

Μήπως δεν έχετε κανένα πόνο στο πίσω μέρος του μηρού, αλλά έχετε ένα μόνιμο «πιάσιμο» στη μεσούλα, επιδεινούμενο όταν βαδίζετε, χειρότερο σε ανηφόρα, διαμαρτυρόμενο εντονότατα σε σκύψιμο, εξελισσόμενο σε πόνο στην ορθοστασία και όταν κάθεστε χωρίς να υποστηρίζεται η μέση (Ηρώδειο και Επίδαυρος κομμένα) και καταλήγον σε σφάχτη κάποιες φορές που πάτε να σηκωθείτε από κάθισμα ή να βγείτε από το αυτοκίνητο; 

Αν ναι, επειδή όόόόλα τα παραπάνω μπορεί κάλιστα να οφείλονται σε trigger Points στους Οπίσθιους Μηριαίους μύες (τον Δικέφαλο και τους Ημιμεμβρανώδη/Ημιτενοντώδη), συν ότι αυτοί συμβάλλουν επίσης -ως ανταγωνιστές- στην παραμονή αντίστοιχων σημείων πυροδότησης, άρα και επίμονων συμπτωμάτων, τόσο στην οσφύ όσο και στο γόνατο, καλό είναι να λύσουμε αυτόν το «φαύλο κύκλο». Πώς;

Σας έχω τη Λύση και παραθέτω βιντεάκι “How to” – που είναι και της μοδός – προς ορθήν της εκτέλεσιν.

Συνταγή

Η πιο απλή μέθοδος για μόνιμη λύση της τάσης στα σημεία πυροδότησης είναι η ισχαιμική πίεση. Δηλαδή πίεση με σταθερή ένταση και υπό συγκεκριμένη γωνία, που περιορίζει προσωρινά (για 30 τουλάχιστον δευτερόλεπτα) την αιμάτωση στο σημείο και το αναγκάζει να χαλαρώσει

Υλικά: 

Ένα μπαλάκι του baseball (όχι δεν μας κάνει του τέννις, γιατί εκτός κι αν είστε στην κατηγορία φτερού, η πίεση που θα ασκηθεί δεν είναι αρκετή. Ούτε μας κάνουν αυτά με τις ακίδες – η επιφάνεια πίεσης χρειάζεται να έχει διάμετρο μίνιμουμ 1, μάξιμουμ 2 εκατοστά για να είναι η τεχνική αποτελεσματική. Ούτε μας κάνει το Foam Roller, για τον ίδιο λόγο)

Εναλλακτικά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μπαλάκι από καουτσούκ για μεγάλα σκυλιά (το βρίσκετε σε οποιοδήποτε pet shop που σέβεται τον εαυτό του) ενώ σε περίπτωση απόγνωσης ένα μεγάλο κρεμμύδι (μέσα σε polybag, μην αφήσει εσάνς στα ιμάτια, δεν είναι του κύκλου μας) μπορεί επίσης να λειτουργήσει θεαματικά.

Ένα σχετικά σκληρό, σχετικά ψηλό κάθισμα. Μια καρέκλα γραφείου που είναι  ανένδοτη και μπορεί να ψηλώσει αν έχεις πόδι Σκλερανίκοβα είναι ιδανική. (Όχι η καρέκλα τραπεζαρίας με το πομπέ μαξιλαράκι δεν μας κάνει, ούτε επίσης και ο καναπές, που βυθίζεσαι σαγηνευτικά σαν να ξαπλώνεις σε πούπουλο, διότι και πάλι η πίεση που θα ασκηθεί  δεν είναι αρκετή).

Αν δεν υπάρχει δυνατότητα ψηλής καρέκλας πχ σε κάθισμα αυτοκινήτου, το άνοιγμα του ποδιού στο γόνατο και η  καμψη του κορμού ελαφρά προς τα εμπρός (να έρθει το βάρος μας κάθετο επάνω στο μπαλάκι) μπορεί να βοηθήσει τα μάλα.

– Υπομονή. Η ισχαιμική πιέση για να είναι αποτελεσματική χρειάζεται να παραμένει σταθερή τουλάχιστον για 30 δευτερόλεπτα/κάθε σημείο. Δεν κουνάμε το μπαλάκι κάθε 2 δευτερόλεπτα, ούτε κάνουμε μάλαξη με αυτό,  ούτε κινούμαστε εμείς συνέχεια (σαν τις αρκούδες)…

– Ευγένεια. Η ισχαιμική πίεση που προτείνω είναι μια συνομιλία που επιχειρούμε με το νευρικό σύστημα, και γίνεται ενίοτε για πρώτη φορά. Χρειάζεται να έχει το σωστό τόνο. Να είναι φιλική και υποστηρικτική. Όχι ανάγωγη και επιθετική. Σε απλά ελληνικά όταν επιχειρούμε να χαλαρώσουμε τα Σημειά Πυροδότησης δεν σημαίνει ότι «όσο πιο πολύ πονέσω, τόσο καλύτερα θα είμαι μετά». Πονάμε που πονάμε, ας είμαστε και λίγο τρυφεροί με τον εαυτό μας…

Εκτέλεση: Όρα Βίντεο

ΥΓ1 Όταν μιλάμε για Trigger Points ή Σημεία Πυροδότησης, εννοείται ότι δεν πρόκειται ούτε για πραγματικούς «κόμπους», ούτε για «μπαλάκια», ούτε για συμφύσεις που χρειάζεται πάση θυσία να «σπάσουν» ή να «διαλυθούν»(αν πιστεύετε κάτι τέτοιο απατάσθε σφόδρα και το επιχειρείτε επί ματαίω).

ΥΓ2 Όταν μιλάμε για Trigger Points ή Σημεία Πυροδότησης, πρόκειται για νευρολογικά συντηρούμενες, τοπικές εστίες υπέρ-ενεργοποίησης σε εστιασμένο σημείο του μυός. Σε ένα νευρικό σύστημα που η δουλειά του είναι να μας προστατεύει (με πόνο), το να ασκήσουμε περισσότερο πόνο στην περιοχή από ότι κάνει το εν λόγω υπερευαισθητοποιημένο νευρικό σύστημα να αισθάνεται ασφαλές, «για το καλό μας», μπορεί να μας γυρίσει μπούμεραγκ.

Δεν ξεπερνάμε το 7 με μέγιστο το 10, σε κλίμακα πόνου που το 0 σημαίνει «είμαι σούπερ/καθόλου πόνος» και το 10 «χάνομαι, σβήνω, λιώνω και όλα αυτά μέσα στο ασθενοφόρο που με πάει Νοσοκομείο/μέγιστος υποθετικός πόνος».

ΥΓ3 Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για τα Trigger Points, πώς εκδηλώνονται, τι συμπτώματα δημιουργούν και πώς τα αντιμετωπίζουμε παρακολουθήστε ένα από τα σεμινάρια μου Become A Body Whisperer.

ΥΓ4 Αν σας αρέσουν όλα αυτά τα όμορφα που ανεβάζω, εγγραφείτε στο κανάλι μου  @Dr Katerina Moustaka. Επίσης αν έχετε κολλητό, συγγενή, φίλο ή αίσθημα με τα παραπάνω συμπτώματα, κάντε τους tag. Θα σας ευγνωμονούν.